Sunday 12 January 2014

APA ITU RESDUNG

Assalam semua.. next nak share pasal resdung..

ok apa itu resdung??

mengikut istilah perubatan tradisional.. resdung ni merupakan kerengasangan hidung yang menyebabkan hidung dan organ-organ badan yang lain menjadi gatal dan seterusnya menimbulkan ketidakselesaan pada tubuh badan kita.. ok berdasarkan istilah saintifik lak.. resdung ni merupakan virus kanser yg hidup di bawah lapisan kulit yang mengalirkan darah kotor yg menjadi punca kepada kerosakan kulit muka dan organ-organ tertentu dalam badan..


resdung (sinusitis) boleh berjangkit dalam waktu yg singkat jika antibodi badan seseorang lemah dan xdpt menghalang/mencegah kuman resdung / hama dari merebak ke seluruh tubuh badan pesakit. resdung berpunca dari parasit demodexatau lebih dikenali sebagai ulat resdung.

punca resdung adalah alahan terhadap habuk, debu, pemakanan, pencemaran dan penyakit ini jika x diubati turut boleh menyebabkan maut.

dianggarkan hampir 25% penduduk negara ni mengalami resdung yg serius dimana tanda-tanda reesdung serius dapat dikenalpasti menerusi gatal-gatal, hidung berhingus/tersumbat, sakit kepala pada dahi dan pipi, kelemumur yang sukar hilang. penyakit resdung boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya. bagi kanak-kanak ia boleh sebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata yang boleh menyebabkan buta dan bagi dewasa, ia boleh menyebabkan nanah jika tidak dikeluarkan dari hidung dan akan masuk memenuhi ruang dalam otak.

tanda-tanda kehadiran resdung adalah sakit dibahagian muka, sakit gigi, hidung tersumbat, sakit kepala, keluar hingus berwarna kuning kehijauan dan berbau busuk.

kuman punca penyakit ini dikenali sebagai streptococcus dan staphylococcus. pada keadaan normal kuman-kuman ini memang ada pada rongga hidung tapi ia tak sebabkan apa2 penyakit. jika pertahanan tubuh kuat, ia dapat menghalang dan mengawal kuman ini dari membiak dan seterusnya menyebabkan penyakit resdung.

resdung boleh dicegah dengan:

❋ bila selsema dapatkan rawatan segera. hembus hidung secara perlahan-lahan

❋ banyakkan minum air bila selsema untuk cairkan mukus dan mengalirkannya keluar

❋ jauhkan diri dari asap rokok dan udara tercemar

JANGAN berenang / menyelam ketika selsema sebab klorin yg ada dlm kolam boleh mengganggu pengalas lapisan hidung dan sinus.

jika anda semua mengalami masalah resdung, dapatkan set resdung shaklee dengan harga terbaekk dari saya.. nak tau ape yang bagus dalam set resdung ni? cek post pasal set resdung ye.. jika nak beli jangan malu jangan segan sms/whatsapp/wechat 019 2862409 pm preciousmom murnie untuk harga terbaekk dan klik sini untuk pembelian online

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=18ead4c77c3f40dabf9735432ac9d97a

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...